Jak zrobić wygodny podjazd do garażu

6 grudnia, 2018

Nie da się ukryć, że w ostatnich latach głównym środkiem transportu, z którego chętnie korzystamy, stały się samochody osobowe, co jednocześnie stworzyło w naszych miastach poważny problem z bezpiecznym ich parkowaniem. O ile mieszkańcy bloków na dużych osiedlach mogą skorzystać z ogólnodostępnych parkingów, to właściciele domów jednorodzinnych powinni zadbać nie tylko o bezpieczny garaż, ale i wykonanie właściwego podjazdu do niego. Podobnie, jak wykonanie wielu innych elementów wykończenia posesji, również on wymaga odpowiedniego przygotowania oraz doboru wysokiej jakości, wytrzymałych materiałów gwarantujących długie i bezpieczne użytkowanie.

Podjazd do garażu – projekt i przygotowanie powierzchni

podjazd do garażuWykonanie podjazdu nie jest wbrew pozorom łatwym zadaniem i pierwsze, co nas czeka, to przygotowanie projektu. Nie można tutaj niczego zostawiać przypadkowi, a projekt może dodatkowo uchronić nas przed popełnieniem wielu błędów, trudnych lub wręcz niemożliwych do naprawienia, kiedy podjazd będzie już gotowy. Dodatkowo pozwoli uwzględnić między innymi poprowadzenie przewodów instalacji wodnej czy gazowej, doprowadzających te media do budynku, a nawet umiejscowienie szamba betonowego, w sytuacji, gdy nie ma na niego miejsca w innej części posesji. Projektu najczęściej nie uda nam się sporządzić samodzielnie, ale taką usługę oferuje już na szczęście niemal każda firma, w której będziemy kupowali niezbędne materiały. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby zaplanować go już na etapie projektu samego domu, a w tym przypadku zajmie się tym wykwalifikowany architekt.

Kolejnym, jeszcze ważniejszym etapem, jest przygotowanie gruntu do położenia nowej, wybranej wcześniej nawierzchni. Całą przestrzeń dostępną przed garażem należy dokładnie oczyścić, usuwając z niej kamienie, wyrównując wszystkie nierówności i wypełniając ewentualne pęknięcia. Jeśli przed domem jest jakaś stara nawierzchnia, to koniecznie trzeba ją usunąć, karczując też rosnące w tym miejscu rośliny. Przyda się też tzw. podbudowa drenażowa, całą powierzchnię wysypuje się grubym żwirem, a po jego ubiciu rozprowadzamy równą warstwę piasku, dzięki czemu na podjeździe nie będzie stała woda. Sam podjazd musi też być nachylony, z co najmniej 2% spadkiem, można również zainstalować na nim system odprowadzania wody złożony z korytek nakrytych specjalnymi metalowymi rusztami. W kwestii materiałów mamy prawie dowolny wybór, lecz zazwyczaj decydujemy się na użycie kilku z nich, klinkieru, kostki kamiennej lub betonowej i kruszywa, którym po prostu wysypujemy powierzchnię przed domem.

Klinkier – odporny na zniszczenia i zabrudzenia

Jest to jeden z najpopularniejszych materiałów na podjazdy, na co największy wpływ mają jego właściwości, przede wszystkim wysoka odporność na duże obciążenia statyczne i łatwość utrzymania w czystości. Bruk klinkierowy charakteryzuje się dużą twardością i prawie całkowitą nienasiąkliwością, jest dostępny w wyjątkowo szerokiej gamie kolorystycznej i nie blaknie pod wpływem promieni słonecznych. Powstaje podobnie jak cegły, w procesie wypalania w temperaturze 1000 – 1300 stopni, dlatego doskonale komponuje się z budynkami stawianymi z tego tradycyjnego materiału. Stosując klinkier, możemy mieć pewność, że taki podjazd przetrwa bez uszkodzeń nawet kilkadziesiąt lat i przez większość tego czasu będziemy cieszyć się antypoślizgową powierzchnią przed garażem. Wadą takiego rozwiązania są niestety wysokie koszty, które dodatkowo powiększa konieczność starannego wykonania zaprawy drenażowej.

Kostka kamienna – najbardziej wytrzymała

Podjazd do garażu z kostki kamiennejPatrząc na efektownie ułożone kostki kamienne, od razu wiemy, dlaczego ten materiał jest uważany za najefektowniejszy. Do ich produkcji używa się wyłącznie najtwardszych skał, takich jak granit, bazalt i różne odmiany kwarcytu, co daje gwarancję najwyższej odporności na to, co może je spotkać przed naszym garażem. Nie zaszkodzą im zmienne warunki atmosferyczne, wilgoć czy gwałtowne wahania temperatury, zniosą też bez uszczerbku wystawienie na silne promieniowanie słoneczne. Nie warto z kolei wybierać kostek zrobionych z piaskowca, miększego, mniej trwałego i bardziej nasiąkliwego. Oprócz wytrzymałości największą zaletą twardych skał jest ich niepowtarzalny, elegancki wygląd, a poszczególne kostki różnią się od siebie nie tylko odcieniem barwy, ale często także faktur powierzchni. Każdemu domowi nadadzą niepowtarzalnego stylu i charakteru, lecz tutaj również musimy przygotować się na spore wydatki, bo taka jakość ma niestety swoją cenę.

Kostka betonowa – tania i o atrakcyjnym wyglądzie

Z tego też powodu częściej decydujemy się na zakup kostki zrobionej z betonu, tańszej, ale równie wytrzymałej i efektownej wizualnie. Można śmiało powiedzieć, że jest to obecnie najczęściej wybierany sposób wykończenia powierzchni podjazdu, a kostki z tego praktycznego materiału są dostępne w niezliczonej gamie wzorów i kolorów, mogą również swoim wyglądem przypominać inne materiały, nawet klinkier lub naturalny kamień. Dostępne są też odmiany o antypoślizgowej fakturze, lecz wszystkie charakteryzują się stosunkowo wysoką, chociaż mniejszą niż kamienne, wytrzymałością na obciążenia, w tym i wspomniane ściskanie. Poważną wadą, z którą warto zapoznać się jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji, jest słaba odporność na promieniowanie UV, powodujące już po kilku latach użytkowania znaczne odbarwienia i zmatowienie powierzchni.

Podjazd z kruszywa – łatwy do zrobienia, ale uciążliwy w eksploatacji

Podjazd do garażu z kruszywaJeśli nasze aktualne możliwości finansowe są ograniczone, to możemy wybrać praktyczne rozwiązanie tymczasowe i wysypać podjazd kruszywem np. drobnym żwirem. Nie narazi nas to na zbyt wysokie koszty i możemy to zrobić samodzielnie, bez korzystania z pomocy zewnętrznej firmy, również samodzielnie dokonując napraw przy ewentualnych uszkodzeniach spowodowanych przede wszystkim czynnikami atmosferycznymi. Deszcz i śnieg powodują rozmiękczenie i wypłukanie kruszywa, co automatycznie oznacza konieczność jego regularnego uzupełniania oraz likwidowania i ubijania powstałych nierówności, mogących nawet utrudniać wjazd do garażu. Równie duże problemy mogą nas spotkać w miesiącach letnich, kiedy pod wpływem słońca materiał będzie wysychał, kruszył się i pylił na całej posesji, a dodatkowo będziemy zmuszeniu do karczowania chwastów rosnących bezpośrednio na podjeździe.

[kkstarratings]

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

<small>You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes:<br> <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Wiosenna promocja !!!
Sprawdź niższe ceny. Nie przegap okazji.
ZADZWOŃ TERAZ!
663 310 971

Fabryka szamb

Wielogóra ul. Spacerowa 26
26-660 Jedlińsk
tel: 663 310 971
[email protected]

Polecamy:

Portal budowlany